Medicin för en månad hemma

Om du brukar få medicin på recept, är det bra att ha hemma så det räcker i en hel månad.

Om det blir kris eller krig
kan det bli problem med leveranserna.
Då kan det ta längre tid för mediciner
att komma fram till apoteken.

Därför är det bra om du har medicin hemma
så det räcker i en månad. 
Då klarar du dig bättre
om det blir kris eller krig.
Det är Socialstyrelsens rekommendation.

Vilken medicin är bra att ha hemma för en månad?

Om du får medicin på recept
och behandlas under en lång tid 
är det bra att hämta ut mediciner för en månad.

Till exempel om du har:

  • högt blodtryck
  • problem med hjärtat
  • astma, KOL eller andra lung-sjukdomar
  • mag- och tarmsjukdomar
  • njur-sjukdomar
  • diabetes.

Du kan också hämta ut förbruknings-artiklar
som du fått på recept. 
Det kan till exempel vara stickor
för att kontrollera ditt blodsocker. 

All medicin går inte att hämta ut för en månad

Att ha medicin hemma för en månad
är en rekommendation.
Ibland går det inte att följa den.

Fråga din läkare eller apotek
vad som gäller för dig.
Gör så gott du kan.