Pengar i kris

Strömavbrott och cyberattacker kan göra att du inte kan betala med kort. Ha därför olika sätt att betala på.

Ha 1 000 kronor i kontanter

Kontanter är sedlar och mynt.
Ha kontanter hemma så det räcker i en vecka.
Riksbanken rekommenderar cirka 1 000 kronor
per vuxen person.

Det är bra att ha olika kontanter,
till exempel 5-kronor och 50-lappar. 

Se till att kunna betala på flera olika sätt

Om det blir strömavbrott
blir det svårare att betala i affären.
Då slutar kort-maskinen att fungera.

Se till att kunna betala
på flera olika sätt
om du måste köpa någonting.

  • Ha olika betalkort, till exempel ett från Visa och ett från Mastercard.
  • Ha en betaltjänst för att kunna betala med mobilen, till exempel Swish.
  • Ha olika sätt att identifiera dig, till exempel BankID och säkerhets-dosa till din bank.
  • Ha sedlar och mynt hemma så det räcker i en vecka.

Skaffa kontanter

Idag betalar de allra flesta med kort
men många affärer tar fortfarande kontanter.

Med kontanter kan du:

  • betala fast det är strömavbrott
  • ta ut och spara pengar hemma.

Du kan ta ut kontanter på olika sätt.

  • Ta ut kontanter i en uttagsautomat, till exempel Bankomat.
  • Ta ut kontanter från ett kontor där du kan växla pengar, till exempel Forex.
  • Be om att få betala lite extra i affären när du handlar med kort, då får du ut det du betalat extra i kontanter.

Förbered dig

  • Se till att ha vatten, mediciner och mat hemma för en vecka.
  • Ha olika sätt att betala på om din bank får problem.
  • Ta reda på vilka affärer du kan handla ifrån om din vanliga affär får problem.
  • Ta reda på vem som kan hjälpa dig, och hur du kan hjälpa andra om det inte går att betala.