Lättläst: Vatten i kris
Olika kriser kan göra att det slutar komma vatten ur kranen. Spara vatten hemma så det räcker i en vecka.
Dricksvatten
En vuxen person behöver 3 till 5 liter vatten per dag.
Det blir ungefär 25 liter vatten för en vecka
och en person.
Det ska räcka till:
- att dricka
- att laga mat
- att kunna borsta tänderna och tvätta dig
- dina husdjur om du har några.
Om du inte har plats för 25 liter vatten
sparar du så mycket du kan.
Spara vatten i PET-flaskor
En PET-flaska är en tom läsk-flaska.
Fyll PET-flaskan med dricksvatten
och lägg den i frysen.
Då kan du både dricka vattnet
och det hjälper till att hålla frysen kall
om det blir strömavbrott.
Fyll inte flaskan hela vägen upp.
Då spricker flaskan när vattnet fryser.
Spara vatten i dunk
Använd dunkar som är gjorda för dricksvatten.
Fråga i affären vilken du ska välja.
Dunkarna måste vara rena
och det får inte komma in luft i dem
efter att du stängt locket.
Förvara dunken med vatten på ett ställe
som är mörkt och svalt.
Då kan vattnet hålla sig färskt
i flera månader.
Byt ut vattnet några gånger per år.
Drick inte vattnet
om det luktar, smakar eller ser konstigt ut.
Hämta vatten
Om vattnet tar slut i kranen
kan kommunen ställa ut vattentankar
på vissa platser.
Där kan du fylla på vatten i egen dunk.
Om det inte finns vatten någon annanstans
kan du hämta vatten från sjöar och dammar.
Koka alltid vattnet
om du hämtat det utomhus.
Koka vattnet
I en kris-situation är det vanligt att man blir sjuk
av att dricka förorenat vatten.
Alltså vatten som inte är bra att dricka
för att det till exempel innehåller:
- virus
- bakterier
- parasiter.
Om du tror att vattnet är förorenat
måste du rena det.
Koka vattnet innan du dricker det
eller använder det till matlagning.
Då dör virus, bakterier och parasiter.
- Koka vattnet tills det bubblar med stora bubblor.
- Häll upp det kokta vattnet i en ren flaska, och låt det svalna.
Det finns också tabletter som renar vatten.
Men det hjälper inte mot alla föroreningar.
Checklista: Vatten
- Dunkar
- Flaskor
- Hinkar med lock
- PET-flaskor
- Mineralvatten
- Kokmöjlighet
Checklista: Preppa med liten budget
- Istället för att panta tomma PET-flaskor: Rengör dem noga, fyll på med vatten och förvara svalt eller i frysen.
- Köp några flaskor mineralvatten när det är extrapris.
- En enkel hink med lock är bra att ha att hämta vatten i.
- Köp all slags dryck när den är billig. Fruktdrycker, lättöl och många sorters mjölk håller länge.