Lättläst: Värme i kris

Ditt hem blir snabbt kallt om det blir strömavbrott på vintern. Ta fram vinterkläderna så håller du dig varm.

Täta golv, dörrar och fönster

Välj ett rum att vara i
tillsammans med dem du bor med.
Det blir varmare om ni är i rummet tillsammans.

Det som blir kallt först är golven.

  • Lägg extra filtar och mattor på golven.
  • Täta springor i fönster och dörrar med tejp, filtar eller plast.
  • Häng filtar för fönstren.

Men kom ihåg att ni måste kunna ta er ut lätt
om någonting händer.

Ta fram vinterkläderna

Sätt på dig samma kläder som du skulle göra
om du skulle gå ut en kall vinterdag.
Klä dig i flera lager.

  • Kläder gjorda av ull ska vara närmast kroppen.
  • Sätt skidkläder, mössa och vantar utanpå ullkläderna.
  • Sitt på liggunderlag.
  • Bygg en koja att sova i, till exempel under ett bord som du hängt ett täcke över.

Tänk på säkerheten!

  • Släck kamin och ljus när du ska sova.
  • Ställ ljus långt ifrån saker som kan börja brinna, till exempel gardiner.
  • Ställ värmeljus långt ifrån varandra och i ljusstakar som inte kan börja brinna.

Checklista: Värme

  • Varma kläder
  • Kläder i ull
  • Filtar, liggunderlag, sovsäckar
  • Stearinljus, värmeljus
  • Tändstickor
  • Brandsläckare

Checklista: Preppa med liten budget

  • Köp filtar och sovsäckar begagnat.
  • Sov i samma rum.
  • Var i samma rum som andra.