Lättläst: Kommunikation i kris
Sveriges Radio P4 kan sända viktig information även om det är strömavbrott. Skaffa en radio så du får veta vad som händer i en kris.
Lyssna på radio
Sveriges Radio P4 är en radio-kanal
där du får viktig information om något allvarligt hänt.
Till exempel:
- viktiga detaljer om vad som händer i samhället
- hur vädret är där du bor
- var du kan hämta vatten
- vart du ska åka om du behöver hjälp
- om du måste lämna ditt hem (evakueras).
För att lyssna på radio när det är strömavbrott
eller om din telefon slutar fungera
kan du använda något av det här:
- en radio som fungerar med batteri
- en radio som laddas med solceller
- en radio som går att veva igång
- radion i bilen.
Hitta din P4-kanal på Teracoms webbplats.
Om du inte kan ringa 112
Om du behöver ringa 112
och din telefon inte fungerar
kan du åka till en brandstation
och låna deras nödtelefon.
Krisinformation.se samlar viktig information
Krisinformation.se är en webbplats
där du enkelt hittar information
om något allvarligt händer.
Där finns information från alla myndigheter
som arbetar med krisen,
och de har öppet dygnet runt.
Du kan också hitta viktig lokal information på:
- din kommuns webbplats
- din kommuns sociala medier
- ditt elbolag.
Ring informationsnumret 113 13
Till informationsnumret 113 13 kan du ringa
om du vill ha information om allvarliga olyckor
eller kriser i samhället.
Till exempel vid:
- en större storm
- ett större sjukdomsutbrott (till exempel covid)
- en stor trafikolycka
- översvämning.
Du kan ringa 113 13 för att:
- få information om en kris
- ge information om en kris.
Kommunikation utan el
Alla kommuner måste kunna ge information
till dem som är i kommunen
om något allvarligt händer.
De kan informera på sin webbplats
eller i sina sociala medier.
Om det inte finns el kan de informera på andra sätt.
Till exempel med hjälp av:
- flygblad
- torgmöten
- personer som kommer ut och berättar vad som hänt.
Kommunens trygghetspunkter
I vissa kommuner finns trygghetspunkter
som öppnar vid en kris.
En trygghetspunkt är en särskild plats
där du kan:
- få information
- värma dig
- hämta dricksvatten
- ladda din telefon.
Kommunen bestämmer var ni ska ha en trygghetspunkt.
Det kan vara i:
- en skola
- en gymnastiksal
- ett församlingshem
- en kyrka.
Fråga din kommun om det finns en trygghetspunkt där du bor.
Skriv ner viktiga telefonnummer
Om det blir strömavbrott kan telefonen sluta fungera.
Då kan du inte kontakta din familj, kommunen eller sjukvården.
Fråga om någon annan har en telefon som fungerar,
och som du kan låna.
- Skriv ner dina viktigaste telefonnummer på en lapp och spara den.
- Ladda din telefon och andra elprylar i förväg, om du vet att det ska bli storm.
- Håll kontakten med dina grannar och fråga om de behöver hjälp.
Checklista: Kommunikation
- Radio som fungerar med batteri, solceller eller vev
- Extra batterier
- Mobil och laddade batterier (powerbank)
- Laddare till din mobil som du kan använda i bilen
- Viktiga telefonnummer på ett papper
Checklista: Preppa med liten budget
- Klockradio eller annan enkel radio som går på batteri.
- Använd radion i bilen för att lyssna på viktig information och nyheter.
- Bestäm en plats med din familj och vänner, där ni kan ses om ni inte får tag på varandra.