Lättläst: Mat i kris

I en kris kan det vara svårt att handla mat och att laga mat. Köp hem extra av sånt som du brukar äta så du får ett eget lager.

Du behöver mat

Vid strömavbrott kan det bli problem
med leveranserna till affärerna. 
Varorna tar snabbt slut.

Om du inte äter nog mycket
tänker du sämre och mår sämre.
Se därför till att ha mat hemma
så du klarar dig i en vecka
utan att behöva handla.

Köp mat som:

  • du tycker om att äta
  • håller länge utan att bli dåligt
  • du kan äta kall eller med lätt tillagning.

Förvara maten rätt

Utan el slutar din kyl och frys att fungera.
Men det är viktigt
att du ändå förvarar maten kallt.
Annars kan du bli sjuk när du äter den,
även om du steker eller kokar den.

  • Ät maten i kylskåpet först, medan det fortfarande är kallt.
  • Öppna bara frysen om du måste, den kan hålla sig kall i flera dagar.
  • Om du har en balkong eller altan kan du ställa maten där om det är kallt ute.

Odling

Du kan odla lite mat eller kryddor själv.
Det finns flera olika sätt att odla på.
Välj det som passar dig och ditt hem bäst.

Till exempel:

  • på fönsterbrädan
  • på balkongen
  • i trädgården
  • på en kolonilott.

Mer om odling på mcf.se (inte lättläst)

Kom ihåg att ta ut kontanter!

Om det är strömavbrott slutar kortmaskiner
och uttagsautomater fungera. 
Men många mataffärer tar kontanter.
Kontanter är sedlar och mynt.

  • Ha ungefär 1 000 kronor per person hemma.
  • Det är bra att ha olika kontanter, till exempel 50-lappar och 5-kronor.
  • Förvara kontanterna på ett säkert ställe, så ingen tar dem.

Tips på mat

Här har vi samlat tips på mat som är bra i kriser.
Välj från listan vad som passar dig och din familj bäst.
Vissa saker kan du dela med andra,
till exempel grannar.

I kris och krig måste vi hjälpa varandra,
och alla andra dagar också. 

Checklista - mat att ha hemma inför kriser

  • Konserver: Tomater, grönsaker, frukter, färdiga rätter.
  • Torrvaror: Gryn, flingor, pasta, ris, couscous, pulvermos, pulvermjölk, tortilla, hårt bröd, kex, salt, kryddor.
  • Proteinrikt: Torkat eller konserverat kött och fisk, kikärter, bönor, linser, ost på tub.
  • Fettrikt: Matolja, pesto, soltorkade tomater i olja, tapenade, jordnötssmör, nötter och frön.
  • Snabb energi: Fruktkräm, sylt, choklad, honung, proteinbars, torkad frukt.
  • Drycker: Kaffe, te, chokladpulver, blåbärs- och nyponsoppa, fruktdrycker, mjölkdrycker. Ultrahög temperaturbehandlad dryck (UHT) kan förvaras i rumstemperatur och håller länge om den är oöppnad.
  • Mat till barn: Välling, ersättning, gröt, barnmatsburkar.

Checklista: Preppa med liten budget

  • Lär dig laga mat från grunden. Kål, potatis, lök och morötter är billigt.
  • Öva varje dag på att laga mat av det som redan finns hemma.
  • Storpack är billigare. Dela med en granne?
  • Plocka frukt och bär. Odla saker du kan äta.
  • Exempel på mat som inte är så dyrt är krossade tomater, syrade grönsaker, linser, bönor, knäckebröd och havregryn.
  • Skaffa kol för att kunna använda utomhusgrillar om strömmen inte fungerar.