MSB är Myndigheten för civilt försvar

Från den 1 januari 2026 är MSB Myndigheten för civilt försvar. Om du har försökt att nå en sida på msb.se så har du hamnat på vår nya webbplats mcf.se.

MSB är Myndigheten för civilt försvar

Pengar i kris

Strömavbrott och cyberattacker kan göra att du inte kan betala med kort. Ha därför olika sätt att betala på.

Ha 1 000 kronor i kontanter

Kontanter är sedlar och mynt.
Ha kontanter hemma så det räcker i en vecka.
Riksbanken rekommenderar cirka 1 000 kronor
per vuxen person.

Det är bra att ha olika kontanter,
till exempel 5-kronor och 50-lappar. 

Se till att kunna betala på flera olika sätt

Om det blir strömavbrott
blir det svårare att betala i affären.
Då slutar kort-maskinen att fungera.

Se till att kunna betala
på flera olika sätt
om du måste köpa någonting.

  • Ha olika betalkort, till exempel ett från Visa och ett från Mastercard.
  • Ha en betaltjänst för att kunna betala med mobilen, till exempel Swish.
  • Ha olika sätt att identifiera dig, till exempel BankID och säkerhets-dosa till din bank.
  • Ha sedlar och mynt hemma så det räcker i en vecka.

Skaffa kontanter

Idag betalar de allra flesta med kort
men många affärer tar fortfarande kontanter.

Med kontanter kan du:

  • betala fast det är strömavbrott
  • ta ut och spara pengar hemma.

Du kan ta ut kontanter på olika sätt.

  • Ta ut kontanter i en uttagsautomat, till exempel Bankomat.
  • Ta ut kontanter från ett kontor där du kan växla pengar, till exempel Forex.
  • Be om att få betala lite extra i affären när du handlar med kort, då får du ut det du betalat extra i kontanter.

Förbered dig

  • Se till att ha vatten, mediciner och mat hemma för en vecka.
  • Ha olika sätt att betala på om din bank får problem.
  • Ta reda på vilka affärer du kan handla ifrån om din vanliga affär får problem.
  • Ta reda på vem som kan hjälpa dig, och hur du kan hjälpa andra om det inte går att betala.